De school kent diverse vormen van leerlingbegeleiding.
Mentoraat
De centrale figuur in de begeleiding van de
leerling is de mentor. Iedere klas heeft een mentor: een vakdocent die
naast zijn vaklessen een begeleidende taak voor één klas of voor een groep leerlingen heeft. |
|
Hij/zij houdt de vorderingen van de leerlingen in de gaten, lost waar
nodig problemen op, is aanwezig bij klassenactiviteiten en geeft
studielessen in klas 1. De mentor is het aanspreekpunt voor ouders. De mentor kan leerlingen met een leerprobleem doorverwijzen naar de inloopuren.
Leerlingen met psychosociale problemen die het mentoraat te boven
gaan, kunnen verwezen worden naar de schoolmaatschappelijk werker.
Het zorgteam
De zorgcoördinator, de leerjaarleiders, de
schoolmaatschappelijk werker en een gedragsdeskundige vormen tezamen het
zorgteam. Binnen het zorgteamoverleg wordt naar wenselijke en
haalbare oplossingen gezocht voor leer- en/of gedragsproblemen van
leerlingen. Het zorgteam evalueert handelingsplannen en bewaakt de
kwaliteit van de geboden ondersteuning. De zorgkaart van het Christelijk Gymnasium Beyers Naudé toont een overzicht van ondersteuningsmogelijkheden. De zorgkaart is opgenomen in de schoolgids. Het integrale zorgplan, inclusief het dyslexieprotocol, is opvraagbaar.
Tutoren
Tutoren zijn ouderejaars leerlingen die andere leerlingen studiehulp
aanbieden bij een bepaald vak. De coördinator bemiddelt en brengt vraag
en aanbod bij elkaar.
Junior-mentoren
Junior-mentoren zijn vijfdejaars leerlingen die zich inzetten voor de
introductie van de nieuwe eerste klassers. Zij organiseren activiteiten
om de onderlinge contacten te bevorderen en staan de leerlingen
gedurende het eerste jaar met raad en daad terzijde.
Huiswerkklas
Onder toezicht van de onderwijsassistent wordt tweemaal per
week de huiswerkklas aangeboden. In de huiswerkklas kunnen leerlingen
in alle rust werken aan hun schoolwerk. De agenda wordt zo nodig
gecontroleerd. Er is geen extra uitleg, evenmin wordt er overhoord; de
leerling werkt er zelfstandig. Deelname is vrijwillig, maar de leerling
verbindt zich wel voor een bepaalde periode.
Inloopuren
Voor een aantal vakken zijn er vaste inloopuren waar leerlingen terecht kunnen met hun vragen of ondersteuningsbehoefte. Leerlingen worden aangemoedigd en in sommige gevallen verplicht hiervan gebruik te maken. Een vakdocent is aanwezig voor uitleg en hulp.
Dyslexie
Alle leerlingen worden in klas 1 gescreend op taal- en
leesproblemen. Als de uitslag van de screening daartoe aanleiding geeft,
krijgen de ouders het advies hun kind op dyslexie te laten te
onderzoeken, teneinde een officiële diagnose te kunnen vaststellen. Een
dyslectische leerling kan aanspraak maken op een aantal faciliteiten. In
het dyslexieprotocol, verkrijgbaar bij de zorgcoördinator, staan alle
procedures en regels rondom dyslexie beschreven.
Passend Onderwijs
Leerlingen die extra begeleiding behoeven vanwege een gedrags-
of ontwikkelingsprobleem zijn toelaatbaar indien hun hulpvraag binnen
het ondersteuningsprofiel van de school valt. Vóór een eventuele
aanmelding dienen ouders/verzorgers eerst contact op te nemen met de
leerjaarleider/zorgcoördinator.
Schoolondersteuningsprofiel.pdf
De decaan en de keuzebegeleiding
In de loop van klas 3 kiezen de leerlingen hun profiel uit de
vier profielen Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur
en Gezondheid en Natuur en Techniek. Zij worden bij deze keuze begeleid
door hun mentor en de decanen. Tijdens een ouderavond worden ouders
over dit onderwerp geïnformeerd. Eens per twee jaar organiseren ouders
uit de ouderraad samen met de decaan een beroepenvoorlichting. Ouders
vertellen dan over hun beroep, met als doel de leerlingen een beeld te
geven van beroepsmogelijkheden.
Schoolmaatschappelijk werker
Eens per twee weken houdt de schoolmaatschappelijk werker
spreekuur voor leerlingen die tobben met een probleem en daar graag eens
met iemand over willen praten. Jongeren kunnen het door verschillende
oorzaken moeilijk hebben, zoals echtscheiding, een overlijden of
ernstige ziekte in het gezin. Ook wanneer een leerling gepest wordt of
in het verleden gepest is, wanneer iemand zich onzeker of eenzaam voelt
of depressief is, kan hij/zij langskomen voor een gesprek. Leerlingen
kunnen een afspraak maken via de mentor of de leerjaarleider of zelf
mailen naar t.feersma@cedin.nl
Interne vertrouwenspersonen
Voor klachten op het gebied van geweld of seksuele intimidatie zijn twee interne contactpersonen beschikbaar.